Monday, January 30, 2012

Puding Marble

Hari nie nak share resepi Puding Marble. Hmm... senang gaklah buatnya. Hehehehehehe...Jomlah kita tengok resepinya...



Bahan-Bahan:

1 magkuk agar-agar kering yang telah direndam hingga kembang
1 1/2 mangkuk air
1 cawan susu cair
3 sudu besar butter@majerin
1 biji telur ayam
4 sudu besar tepung jagung@bird custard
2 sudu besar serbuk koko yang dibancuh dengan sedikit air panas
Sedikit pewarna kuning
Gula secukup rasa
1/2 sudu kecil garam

Cara-Cara:

1. Masak agar-agar dengan air hingga hancur. Masukkan gula secukupnya.

2. Telur dipukul sebentar. Masukkan tepung jagung@bird custard dan susu cair. Pukul sebati. Tuang bancuhan kedalam agar-agar tadi. Kacau hingga agar-agar dan bancuhan sekata. Kecilkan api.

3. Masukkan butter@majerin. Kacau hingga puding menjadi pekat dan bekilat. Bila dah mendidih, tutup api dan bahagikan adunan kepada 2 bahagian. 1 bahagian dicampur dengan pewarna kuning, dan satu bahagian lagi dicampur dengan bancuhan koko tadi.

4. Tuang sesenduk warna kuning di tengah-tengan loyang. Kemudian tuang pula warna coklat diatas warna kuning tadi. Tuang selang seli hingga habis. Bila dah sejuk dan keras, bolehlah di potong dan dihidangkan.


Tip:



1. Untuk mendapat pattern belang-belang macam gambar diatas, caranya ialah sengetkan loyang (sendallah dengan apa-apa pun, janji tak goyang).

2. Tuang sesenduk warna kuning di bahagian loyang yang rendah. Kemudian tuang pula warna coklat. Tuang selang seli hingga habis. Bila dah habis, letak semula loyang dikedudukan asal. Hasilnya sama macam gambar kat atas tu. Bila dah sejuk dan keras, bolehlah di potong dan dihidangkan.

No comments: