Saturday, February 18, 2012

Ayam Kampung Mai Lagi....

Assalamualaikum semua....

Lama tul tak kongsi resepikan... Hari ni ibu mertua ku bagi ayam kampung. Al hamdulillah.... rezeki tu. Kalau ayam kampung tu dah tua, confirm hubby suh masak kari ari nie. Everything for u dear...

So, ayam nak masak kari, sayur apa yang best nak lawan ngan kari ye??? kacang panjang goreng ngan sotong ok gak kan... Untuk resepi Ayam Masak Kari sama je resepinya dengan yang lepas-lepas.. Ari nie nak kongsi kacang panjang goreng dengan sotong.

Ingat tak sebelum nie aku ada share cara sotong yang ada bentuk kotak-kotak? Hari nie aku nak share plak cara potong sotong yang akan kembang macam bunga. Mungkin ada kawan-kawan yang dah tau. Tak pa, bagi yang belum tau boleh cuba ye...

Potong sotong kepada 3@4 bahagian. Kemudian, ambil 1 bahagian sotong dan potong atau gunting sotong tersebut dari bahagian hujung hingga tengah sotong. Lihat gambar dibawah.


Inilah hasil sotong yang telah di potong tadi... Kembang macam bunga kan...



Jom kita tengok resepinya...

Bahan-bahan (untuk makan 3 orang):

*1 biji bawang besar (dihiris)
*2 ulas bawang putih (dihiris)
*2 biji lada merah (dihiris)
*3 hiris halia (dicincang)
3 ekor sotong (buang dakwatnya dan dibasuh bersih. Toskan dan potong ikut suka)
6 batang kacang panjang (dipatah-patahkan dalam 1 inci dan dibasuh)
1 sudu besar sos tiram
Garam secukup rasa
Sedikit air


Cara-cara:

1. Masukkan minyak didalam kuali dan tumis semua bahan yang bertanda * hingga naik bau dengan menggunakan api yang sederhana.

2. Masukkan sedikit air, sotong, dan garam. Kacau sebentar dan tutup kuali.

3. Bila Sotong dah masak, masukkan kacang panjang, sos tiram dan sedikit air lagi. Kacau dan tutup kuali dalam 3@4 minit atau sehingga kacang masak.

4. Perasakan garamnya, sebelum diangkat dan dihidangkan.

No comments: