Wednesday, July 11, 2012

Udang Galah Masak Sweet & Sour

Assalamualaikum semua...

Masih ingat tak udang galah yang aku beli tempoh hari?? Sebenarnya aku ada simpan 2 ekor udang galah yang besar. Dah tak tau nak masak apa ngan udang galah ni... At last teringat plak nak cuba buat masak sweet and sour... hehehehehe... aku sebenarnya tak pernah makan and masak udang masak sweet and sour, kalau ikan tu pernahlah.... Moh kita tengok resepinya...


Bahan utama (makan  orang):
2 ekor udang galah (belah 2 dan basuh bersih. Kulit udang jangan dibuang tau)

Bahan kuah sweet and sour:
2 ulas bawang putih (ditumbuh halus)
5 biji cili api merah  (ditumbuk halus. Optional - kalau tak letak pun tak pa)
1 1/2 sudu besar minyak masak

*1 biji bawang besar (dihiris)
*1/4 timun (dipotong dadu - bahagian tengah jangan diambil)
*1/3 lobak merah (dipotong dadu)
*1/2 biji tomato (dipotong dadu - buang bijinya)

1 hiris nenas (dipotong dadu - optional)
4@5 sudu besar sos cili
1/2 cawan air
Garam dan gula secukupnya

Cara-Cara:
1. "Facing up" isi udang. Susun udang atas aluminium foil dan taburkan garam halus sedikit pada isi udang tadi. Bungkus comey-comey dan letak dalam kuali leper dengan api yang sederhana besar selama 20 minit atau hingga masak. Bila dah masak angkat dan ketepikan. (aku masak guma microwave selama 15 minit.....)

2. Untuk kuah pula, dengan menggunakan api yang sederhana besar masukkan minyak dalam kuali dan tumiskan bawang putih dan cili api (kalau tak guna cili api, tumis bawang putih jer) hingga naik bau.

3. Masukkan air, sos cili dan nenas (kalau tak nak letak nenas pun tak pa sebab sos cili tu pun dah ada rasa masam-masam sikit). Kacau hingga rata. Perasakan garam dan gula@manisnya. Biar ada rasa masam dan manis. Kacau hingga mendidih.

4. Masukkan bahan-bahan yang bertanda *. Kacau rata dan biarkan selama 3 minit. Matikan api.

5. Letakkan udang yang telah dimasak tadi kedalam pinggan dan tuangkan kuah sweet and sour keatasnya (letakkan kuahnya masa panas supaya kuahnya boleh meresap pada isi udang tadi). Siap untuk di santap...

Selamat Mencuba...

No comments: