Thursday, June 28, 2012

Udang Masak Lemak Belimbing Buluh

Assalamualaikum semua...

Dah lama rasanya tak entry pasal masak-masak ni kan... rindunya.. Hari-hari masak, tapi penyakit "M" datang menyerang. Tapi hari ni ada rajin sikit nak entry Udang Masak Lemak Belimbing Buluh. Aku ada pesan udang galah ngan sorang member yang dok kat pahang. Pergh... punyalah besau... dia kata ada yang lagi besau... tapi aku tak naklah besau-besau sangat, takut kena gatal-gatal... walaupun aku ni taklah gatal sangat...hehehehehehehe...


Aku memang ada allergic dari kecil lagi... Tak boleh main pasir kat pantai (walaupun dok kat Port Dickson 4 tahun, tak pernah mandi laut you... kadang-kadang mandi gak and akibatnya, mengarulah aku sehari suntuk... padan muka). Tak boleh makan udang yang fresh.... (dulu aku ngan mak masakkan lauk untuk makan beradap tuk sepupu aku, udang yang besar tu aku masak berempah. Aku makan 1 ekor and akibatnya.... kena gatal-gatal dan muntah-muntah hingga pitam). Banyak lagilah.... tapi aku bedal juga...

Oklah banyak pulak berceloteh... jom kita semak resepinya...
Inilah rupa belimbing buluh...

Bahan-bahan:
5 ekor Udang Galah (buang sesungutnya dan belah bahagian belakang udang sedikit supaya senang nak buang kulitnya. Basuh hingga bersih)
sehelai daun kunyit (kalau ada)
3 batang serai (diketuk)
1 cawan santan pekat
1 1/2 cawan santan cair
garam secukup rasa
6 biji belimbing buluh (dibelah 2)

*20 biji cili padi (terpulang pada citarasa sendiri)
*3 inci kunyit hidup
*1/2 inci halia
*3 biji bawang merah
*1 biji bawang putih
Cara-Cara:
1. Masukkan semua bahan yang bertanda * dan 1/2 cawan santan cair ke dalam blender. Kisar hingga halus.

2. Masukkan udang dan bahan yang di blender tadi dalam periuk bersama serai, belimbing buluh, daun kunyit, 1 cawan santan cair dan sedikit garam. Masak sehingga mendidih dengan api yang sederhana.

3. Bila udang dah masak, masukkan santan pekat dan perasakan garamnya. Sentiasa kacau (supaya tak pecah santan) sehingga mendidih semula. .

4. Tutup api dan siap untuk dihidangkan.

No comments: