Thursday, October 4, 2012

Slipped Disc atau Sakit Tulang Belakang - Part 2

Assalamualikum semua...

Hari ni aku nak kongsi info tentang punca dan gejala slip disc atau sakit tulang belakang. Harap sedikit sebanyak dapat membantu kita semua... Sumber ibfo dari cekguhairy dan adamfaiz.


Punca utama : 

- Mengangkat barang berat tanpa mengikut cara atau kaedah yang betul.
- Melompat dari tempat yang tinggi.
- Terbabit dalam kemalangan jalan raya.
- Kurang bersenam sehingga menjadikan tulang belakang tidak kuat.

Gejala :

Sakit bahagian belakang pinggang. Penyempitan tulang belakang selalunya tidak menimbulkan masalah, tetapi jika penyempitan itu menekan tulang belakang atau saraf tulang belakang, ia akan membentuk simptom. Selalunya ia bermula dengan rasa sakit yang sedikit sebelum berubah menjadi makin teruk.

Kejang dan kebas punggung dan kaki. Selalunya rasa kejang pada kaki bermula apabila anda berdiri terlalu lama atau ketika berjalan. Rasa sakit itu hilang apabila anda membengkok atau duduk tetapi terjadi kembali apabila anda berdiri semula.

Lemah kaki, kesakitan berdenyut-denyut pada paha dan kaki. Diska yang teranjak boleh menekan saraf pada bahagian bawah tulang belakang. Ia membawa kepada rasa sakit yang bermula pada pinggul atau punggung yang turun ke bahagian kaki. Rasa sakit makin teruk bila anda duduk tetapi hanya menjejaskan satu bahagian saja. Anda akan berasa kebas, lemah dan rasa digigit gigit (tingling) pada kaki atau jari kaki.

Rasa sakit pada tengkuk dan bahu. Biasanya berlaku apabila saraf tengkuk ditekan. Ia mungkin terjadi sesekali atau mungkin kronik. Kadangkala ia akan turun pada tangan atau lengan. Anda mungkin alami sakit kepala dan kelemahan otot.


Jom tengok:
Slipped Disc atau Sakit Tulang Belakang - Part 1
Slipped Disc atau Sakit Tulang Belakang - Part 3

2 comments:

Ana @ Farhana said...

mohon share yea sis...

Nor&Lee SweetMemories said...

silakan dear... untuk di kongsikan bersama...