Tuesday, April 17, 2012

Kek Ubi Kayu


Assalamualaikum semua...

Hari ni aku masuk pertandingan membuat kuih yang berasaskan Ubi Kayu... Walaupun cuma dapat hadiah saguhati, tapi aku puas hati sebab berjaya mencuba resepi yang selama ni aku tak pernah buat.

Masa balik kampung aritu aku ada tanya mak nak buat apa yer? kalau buat bingka atau lepat ubi, orang dah biasa buat. So, mak cadangkan aku buat kek jer... Boleh ker??? Mak pun bagilah resepi kek ubi tu kat aku... Aku ada gak tengok kat Blog Che Mat. Lebih kurang sama jer ngan mak aku punya resepi. Aku pun tekad je lah buat... Alhamdulillah, menjadi pun... Rasanya pun sedap, lembut dan gebus giler.... Moh la kita tengok resepinya...



Bahan-Bahan:

1 1/2 cawan majerin
1 cawan gula halus
4 biji telur
1 1/2 cawan tepung gandum
1 sudu besar baking powder
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
2 cawan parutan ubi kayu (ditapis air)
3 sudu besar susu pekat manis
1 sudu besar esen vanila
Pewarna merah, hijau dan kuning.


Cara-Cara:

1. Pukul majerin dan gula hingga kembang menggunakan mixer.

2. Masukkan telur satu persatu sambil dipukul hingga sebati.

3. Masukkan tepung yang telah diayak bersama baking powder dan soda bikarbonat, parutan ubi kayu, susu pekat dan esen vanila. Pukul hingga rata dan sebati.

4. Bahagika adunan kepada 3 bahagian. Setiap bahagian diletakkan 1 warna ( merah kuning dan hijau).

5. Letakkan sesenduk adunan yang berwarna merah di tengah-tengan loyang yang telah di sapu dengan sedikit majerin. Diikuti sesenduk warna kuning dan warna hijau beselang seli hingga habis.

6. Bakar kek ubi dalam oven dengan suhu 175 darjah celcius selama 45 minit atau hingga masak.

No comments: