Sunday, October 16, 2011

Tekanan Darah Tinggi

Thanks to my hubby coz bawa gi klinik pagi tadi... Hari nie merupakan hari kedua kepala aku pening n bepusing-pusing. Macam naik roller coaster plak... Hari nie lagi teruk, di iringi ngan muntah-muntah. Hubby ajak sarap pun aku dah x terdaya n x de selera. Baru nak sampai klinik jer muntah lagi.. nasib baik aku dah standby plastik sebelum g klinik tadi. Doktor suspect aku pregnant, tapi aku rasa x sebab baru jer lepas period. Then dia check tekanan darah aku. Bacaan 160/80. Tinggi tu...maybe aku penat rewang kot.. dengan cuaca panas lagi, aku bedal minum air batu plak tu. Tu yang pusing-pusing tu... Lepas doktor bagi 2 dus injection baru ok ckit.. alhamdulillah...Doktor pesan banyakkan minum air, banyakkan makan sayuran n buah. Buat masa sekarang jangan minum air teh, kopi n nescafe. Ok Ms.Doktor.

Orang perempuan ni kalau sakit, x yah bawa gi klinik pun x per. Cukup lah dengan adanya hubby disisi, picit2kan kepala ke, buatkan air panas ke... kalo dah x tahan baru mintak anto ke klinik... Tapi kesian plak tengok hubby, mesti penat sbb lepas anto aku gi klinik dah nak kena ikut parent dia g jemputan ke Segamat plak... cian hubby. Balik dari Segamat tido jap, den nak kuo cari barang plak...aku kata nak ikut sbb kesian kat dia... biasalah ku nie kan keras kepala ckit, sakit2 pun aku gagahkan juga nak ikut dia... sapa tak sayang suami oit....

Kat bawah ni ada sedikit info pasal Tekanan Darah Tinggi untuk rujukan bersama. Sumber dari Wikipedia.

"Tekanan darah adalah tekanan yang dikenakan terhadap pembuluh arteri semasa peredaran darah yang disebabkan oleh denyutan jantung. Darah tinggi atau Hipertensi (Inggeris = Hypertension) merujuk kepada Tahap tekanan darah yang meningkat lebih tinggi dari tahap biasa secara kronik.[1] Pesakit yang mempunyai sekurang-kurangnya tiga bacaan tekanan darah yang melebihi 140/90 mmHg semasa berehat dijangka mempunyai keadaan darah tinggi.

Kadar tekanan darah tidak sama sepanjang masa. Ia sering berubah-ubah mengikut keperluan badan anda. Jika tekanan darah anda tinggi, doktor anda akan memeriksa semula tekanan darah anda untuk beberapa kali bagi menentukan kadar tekanan darah anda yang sebenar.

Tekanan darah ada dua ukuran dan biasanya diukur seperti berikut - 120 /80 mmHg. Nombor atas (120) menunjukkan tekanan ke atas pembuluh arteri akibat denyutan jantung. Ia dipanggil tekanan sistolik. Nombor bawah (80) menunjukkan tekanan semasa jantung berehat di antara pengepaman. Ia dipanggil tekanan diastolik. Masa yang paling baik untuk mengukur tekanan darah adalah semasa anda rehat dan dalam keadaan duduk atau baring."

No comments: