Monday, April 15, 2013

My Last Dressing At Klinik Palong 9, 10, 11

Assalamualaikum semua....

Petang tadi gi "dressing" luka masa operation 2 bulan lepas. Actually, bulan pertama lepas operate aku memang gi cuci luka kat Klinik Kesihatan Felda Palong 9, Gemas, Negeri Sembilan. Masuk bulan kedua, aku dah minta kebenaran piha klinik untuk cuci sendiri. Aku masih ke Klinik Palong 9 seminggu sekali untuk pemantauan.

Hari ni, hari last aku gi cuci kat sana. Luka aku pun dah mula kecil dan boleh dikatakan 80% pulih. Alhamdulillah.... Terima kasih kepada semua staff yang bertugas untuk mencuci luka aku ni (En. Shah Reza dan En.Hafizi).  Terima kasih yang terhingga juga pada hubby coz menghantar dan menunggu aku sehingga selesai buat dressing.
 Ini resit last.... hehehehehe...

Aku nak share sikit tujuan kita wat "dressing" pada luka... 

Peralatan untuk aku wat "dressing". Dah boleh jadi nurse aku ni...

  1. Melindungi luka daripada kecederaan mekanikal, tercemar oleh kekotoran serta tercemar oleh mikroorganisma dan mencegah infeksi
  2. Menggalakkan penyembuhan luka dengan ubatan yang di gunakan 
  3.  Menyerap sekresi , nanah, serous, dan darah dengan memastikan luka sentiasa kering untuk mempercepatkan proses penyembuhan
  4. Mengeluarkan bendasing dan tisu-tisu mati
  5.  Memberi keselesaan fizikal dan mental agar pesakit tidak takut melihat luka

Ok.... cukup untuk hari ini dulu. Esok aku akan ke Hospital Kuala Pilah untuk follow-up check up. See u all at my next N3....

Assalamualaikum.....

2 comments:

Unknown said...

Alhamdulillah.. terima kasih sbb sudi datang ke klinik palong 9..

Unknown said...

Alhamdulillah.. terima kasih sbb sudi datang ke klinik palong 9..