Sunday, August 26, 2012

Berat Mata Memandang, Berat Lagi Bahu Yang Memikulnya...

Assalamualaikum Semua...

Hehehehe... Sebenarnya nak up date pasal raya, tapi aku HOLD dulu... dok kat draf item dulu yer... Last week aku ada baca paper Metro. Aku tertarik dengan satu cerita yang mana ada plak dibagi bolg addressnya... aku pun dengan pantas terus mengadap komputer yang ada kat kauter kedai ni.... "WARKAH BUAT ISTERI".

 
Gambar dari goggle
 
Pemilik blok nie namanya En. Abil Fikri Ahmad (Abang Abil). Blog ni dibuat khas untuk isterinya yang tercinta, Kak Fauziah Muhamad yang kini mengalami kerosakan pada saraf otak. Apa yang aku kagum dan bangga ialah pengorbanan seorang suami yang begitu setia pada isterinya dalam senang maupun susah. 

Hadith :
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:”Sesungguhnya orang mukmin akan menerima tekanan hidup kerana tidak ada satu bencana sama ada kerana terkena duri atau yang lebih besar, tidak juga ketakutan melainkan Allah akan mengangkat darjatnya satu darjat dan menghapuskan satu kesalahan dengan kesabarannya menghadapi bencana dan kesusahan tersebut.” 
Riwayat al-Hakim


Marilah sama-sama kita ikuti rentetan Abg Abil dalam menjaga Kak Gee. Pada kawan-kawan yang yang memberi sumbangan pun boleh..Amat dialu-alukan... Klik DISINI untuk mengikuti kisah abg abil dan kak gee...

Nama : Abil Fikri Ahmad
Bank: CIMB Bank
Account No: 0506-0040577-52-1
H/P No : 016-2634258

Hadith :
Dari Abdullah r.a katanya:”Aku datang mengunjungi Rasulullah s.a.w ketika beliau sakit, lalu kusentuh baginda seraya berkata:”Ya Rasulullah! Demam anda bertambah teruk.” Jawab baginda,”Memang demamku sama dengan demam dua orang kamu. Kataku pula, “Semoga anda mendapat pahala berganda pula.” Jawab baginda:”Semoga!” Kemudian sabda baginda pula:”Tidak ada seorang muslim yang ditimpa cubaan berupa sakit dan sebagainya melainkan dihapuskan Allah Taala dosa-dosanya, seperti pohon kayu menggugurkan daunnya.” 
(Muslim)

Masa baca blog Abg Abil ni, ada banyak nasihat dan amalan yang boleh kita ikuti dan contohi. Kadang-kadang ada ayat yang mennyentuh hati kewanitaan aku ni.... huhuhuhuhu..... Abg Abil, Nurul amik petikan ayat abg tau....

"Kita ni suami isteri jangan biasakan menipu each other walaupun perkara yg remeh.. ingat, sekiranya kita menipu,kita akan mencari seribu penipuan lg untuk menutup 1 penipuan..."

Aku ada teringat terjemahan dari Al-quran, Surah An-Nuur, ayat 30~31, yang bermaksud; 

"Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya."

 "bila isteri kita ni, tengah masak atau selesai masak, kemas rumah ke, basuh kain ke, cium pipinya dan ucapkan terima kasih.....menjaga perempuan ni senang je.., selalu sentuh hati dia, longlai lah dia. Lagi pun wanita ni amanah ALLAH pada para suami, so jagalah amanah DIA elok-elok."

Ada lagi terjemahan dari Al-quran, Surah An-Nuur, ayat 32, yang bermaksud;

"Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui."

"Betul firman Allah, Dia tak kan turunkan ujian kalau hambanya tak mampu namun ada yg lari dari ujianNya"

Abg Abil ada share macamana nak bagi suami dan isteri saling sayang menyayangi dan hormat antara satu sama lain:

"Di antara 99 nama Allah tu, ada namaNya AL WADUD / YA WADUD. Setiap kali kita nak hidangkan minuman untuk suami,, Al Fatihah sekali n niat seperti saya nyatakan dalam" Hep! babab kang" bermula kita pegang cawan sehingga minuman siap untuk di hidangkan zikir la ngan nama Allah tadi. Tak yah la nak zikir kuat memadai de ngan suara yg lembut n sebut nada pelahan. Kita rayu pada Allah, Insyallah Allah tunaikan hajat kita tu.

Untuk para suami pula,, sekiranya kita nak isteri kita selalu mengikut kata ( yg baik2 la) kita zikirkan nama Allah,, AL "ADL ( Maha Pengadil), nama yg ke 29 mengikut turutan dalam kitab Asma Ul Husna..Setiap malam jumaat, dalam sejam sebelum tido, tulis ngan jari sahaja nama Allah tu pada sekeping roti dan makan roti tu. Seperti biasa la, Al Fatihah sekali dan niat sebelum kita makan roti tu...Insyallah Allah tunaikan hajat kita tu...Jadi balance la nanti,, suami sentiasa kasihkan isteri yg sorang ni and isteri sentiasa patuh kata suami....bagi yg bujang, niatkan untuk keluarga sahajaaa....Ingat yea saya bukan mengajar,, kita ulang kaji sama2...."


Saya doakan kak gee semoga cepat sembuh. Abg Abil pula, jaga kesihatan....


Ya Allah sesungguhnya kami mohon kepadaMu keselamatan Agama, dan kesehatan jasmani, Dan tambahan ilmu , dan rezeki yang barokah , dan taubat sebelum mati , dan rahmat ketika mati, dan ampunan sesudah mati, Ya Allah mudahkanlah kami pada saat sakaratul maut, dan lepaskanlah kami dari api neraka, dan mendapat maaf ketika dihisab.

2 comments:

Abil Fikri Ahmad said...

Salam Nor&Lee..ALLAH HU AKHBAR..Terima kasih kami ucapkan atas kesudian share blog saya tu..benar2 kami hargainya. Semoga Allah membalas baik jasa u all..Terharu rasanya bila ada yg prihatin tentang kami berdua di sini, terima kasih, terima kasih..

Nor&Lee SweetMemories said...

W'kumslm abg,
saya cuma membantu bang.. insya'allah, selain dari pemberian dalam apa bentuk sekalipun, doa dari masyarakat kat luar sana dapat juga meringankan beban abag dan kak gee.. mana tahu berkat doa semua kak gee kembali sihat seperti biasa. Janji Allah itu pasti, cuma masanya sahaja tidak kita ketahui... Amin...