Saturday, September 21, 2013

Puding Roti In D'House....

Assalamualaikum semua...

Dah lama tul aku tak mem"baking"... Selalu kalo aku rajin, kalau rajin la... aku wat time nak kumpul adik beradik ker... tak kisahlah adik beradik belah hubby atau adik beradik aku sendiri. Sebab hubby kureng bab kuih-kuih ni.... Kali ni aku buat sebab nak pulangkan mangkuk kawan-kawan yang ada kat umah ni.... Hehehehehe... orang memberi kita merasa, so jangan lupa balas yer...

Petang tadi dah plan nak buat Puding Roti. Benda yang senang jangan dilengah-lengahkan yer puan-puan... Rasanya semua puding roti bahan nak membuatnya sama jer... Cuma cara jer lain-lain. Dulu aku pernah wat dengan adik ipar ku Linda... Meh nak kongsi resepi wat puding roti ni... 


Bahan-Bahan:
10 keping roti kosong (aku tak buang kerak roti yang kat tepi tu)
2 kotak kecil air susu dutchlady yang full cream / 300 ml fresh milk yang dalam botol
5 sudu besar gula pasir
2 sudu besar tepung jagung / tepung birdcustard
1 sudu kecil esen vanila
2 biji telur
Planta/ majerin secukupnya
Kismis secukupnya....

Cara nak buat:
1. Lenserkan planta/majerin pada loyang.

2. Sapukan planta/majerin pada setiap keping roti dibahagian depan dan belakang roti. (Sapu macam kita nak makan ngan jem tu...).

3.  Untuk lapisan pertama, susun roti dalam loyang hingga penuh ruang loyang tu. Kalau ada ruang yang kosong, siat la roti tu untuk cover yer.. Jangan tekan yer puan-puan... Then taburkan kismis sikit-sikit.. Ulang lagi untuk 2nd layer hingga habis kepingan roti. Ok... siap bab roti.

4. Masukkan susu, gula, tepung jagung, esen vanila n telur dalam mangkuk. Kacau semua bahan hingga sebati dan tidak berketul-ketuk. 

5. Tuang adunan dalam loyang yang berisi roti tadi hingga habis. (tuang pelan-pelan yer...) Biarkan selama 15 minit.

6. Bakar puding roti selama 30~40 minit. Biarkan sejuk dulu baru boleh dipotong dan dihidangkan sengan susu cair atau kuah custard. (kalau nak makan dengan kuah custard, kurangkan gula pada puding roti yer..)..

SELAMAT MENCUBA....

No comments: